کنستانتره روی اکسیدی

کنسانتره روی محصول فرآوری و پرعیارسازی خاک روی است که به عنوان محصول میانی مورد استفاده در مراحل تولید روی به کار می رود و لازم به ذکر است که سطح کیفی انواع مختلف کنسانتره با همدیگر متفاوت است که معمولا مرغوبیت شان بسته به نوع خاک معدن می باشد. عیار کنسانتره روی موجود در بازار های ایرانی به عواملی از قبیل : میزان روی موجود در سنگ ، معدن استخراجی آن و نحوه کنسانتره کردن بستگی دارد.
فلز روی دارای دو نوع کنسانتره است که هر کدام از آن ها دارای ویژگی هایی بوده و در زمینه های مختلفی در کارخانه های ذوب به کار می روند

• کنسانتره روی اکسیدی Zno
• کنسانتره روی سولفیدی Zns

کنسانتره روی اکسیدی فلز روی که یک نوع فلز غیرآهنی و سنگین به حساب می‌آید از خاک روی استخراج می‌شود. پس از عملیات کانی‌‌آرایی و استخراج خاک معدنی روی از سنگ‌های سولفوره یا اکسیده، برای انجام عملیات فلوتاسیون (به منظور جداسازی فلزات گوگرد، آهن،مس، نقره و علی‌الخصوص فلز سرب از آن) به کارخانه‌های تولید کنسانتره روی منتقل می‌شود. در واقع فرآیند کنسانتره روی دارای ترتیبات چندگانه است .
شکستن سنگ، آسیاب کردن آن و در نهایت کنسانتره کردن سنگ‌های سرب. پس از این عملیات انجام فرآیند اصلی کنسانتره سازی روی با تکنیک‌های هیدرومتالوژی یا استخراج تر و پیرومتالوژی صورت می‌گیرد. مشخصات کنسانتره روی معمولاً به فاکتورهایی مثل نوع کانی، میزان عیار و غیره بستگی دارد. کنسانتره روی به لحاظ عیاربندی به سه دسته کم‌عیار، عیار متوسط و عیار بالا طبقه‌بندی می‌شود. مواد معدنی روی اکسیدی استخراج شده از معادن نیز در صورت نیاز توسط یکی از روش های ذکر شده ناخالصی های آن ها جداسازی و به کنسانتره روی اکسیدی تبدیل می شوند.