کنستانتره روی سولفیدی

کنسانتره روی محصول فرآوری و پرعیارسازی خاک روی است که به عنوان محصول میانی مورد استفاده در مراحل تولید روی به کار می رود و لازم به ذکر است که سطح کیفی انواع مختلف کنسانتره با همدیگر متفاوت است که معمولا مرغوبیت شان بسته به نوع خاک معدن می باشد. عیار کنسانتره روی موجود در بازار های ایرانی به عواملی از قبیل : میزان روی موجود در سنگ ، معدن استخراجی آن و نحوه کنسانتره کردن بستگی دارد.
فلز روی دارای دو نوع کنسانتره است که هر کدام از آن ها دارای ویژگی هایی بوده و در زمینه های مختلفی در کارخانه های ذوب به کار می روند

• کنسانتره روی اکسیدی Zno
• کنسانتره روی سولفیدی Zns


کنسانتره روی سولفیدی روی عنصری است شیمیایی با علامت اختصاری Zn که دارای عدد اتمی ۳۰ است. روی فلزی است به رنگ سفید متمایل به آبی که بر اثر رطوبت هوا تیره رنگ می‌شود و در حین احتراق رنگ سبز براقی تولید می‌کند. روی بعد از آهن، آلومینیوم و مس چهارمین فلز مورد استفاده در دنیا می‌باشد. از موارد استفاده روی می‌توان آلیاژهای مختلف از جمله برنج و فولاد گالوانیزه را نام برد. جالب است بدانید که روی فقط در صنایع و تولید کاربرد ندارد بلکه این مواد با ارزش در زندگی موجودات زنده مانند: انسان ها و گیاهان نقش حیاتی را دارد. که می‌توان از مواد مصرف روی در قسمت های مانند، گیاهان، مصارف دارویی، کشاورزی، آرایشی استفاده کرد.
کنسانتره روی سولفوره محصول فراوری و پرعیارسازی خاک روی است که به عنوان محصول میانی مورد استفاده در مراحل تولید روی به کار می رود و لازم به ذکر است که سطح کیفی انواع مختلف کنسانتره با همدیگر متفاوت است که معمولا مرغوبیت شان بسته به نوع خاک معدنی می باشد. خاک روی سولفوره به روش های رایجی همچون تشویه، گوگرد زدایی یا لیچینگ تحت فشار برای استخراج روی آن مصرف می‌شود.
شایان ذکر است که حدود ۴ میلیون تن نیز سولفور زیرزمینی وجود دارد که این عنصر با اهمیت را بیشتر در کانی های همچون، اسفالریت، انیدریت، کوولیت، مارکاسیت، کالکوپیریت دیده می شوند.